Konecranes blir officiell leverantör till Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Konecranes, en världsledande koncern av lyftverksamheter, meddelade idag att bolaget utökar sitt samarbete med Mercedes-AMG Petronas Motorsport så att det blir en officiell leverantör till de femfaldiga Formel-1-världsmästarna.

Avtalet bygger vidare på det redan starka samarbetet mellan partnerna. Mercedes-AMG Petronas Motorsport använder Konecranes utrustning på sitt teknologicenter i Brackley i Storbritannien och Konecranes har haft ett framgångsrikt globalt marknadsföringspartnerskap med Formel 1-föraren Valtteri Bottas sedan 2017.

Inom ramen för det nya samarbetet kommer Konecranes att förse Mercedes-AMG Petronas Motorsport med sin nyaste teknik, till vilken hör industrins ledande fjärrövervakningstjänst TRUCONNECT®, som binder samman data, maskiner och människor för bättre säkerhet och produktivitet.

Befintliga och potentiella Konecranes-kunder kommer att se marknadsföringen av partnerskapet med Mercedes-AMG Petronas Motorsport ta form i ett flertal mediekanaler som webb, video och sociala medier, och Konecranes logotyp kommer att finnas på Valtteris ärm på tävlingsdräkten, på teamets fabrik i Brackley och på teamets lastbilar, officiella mediepublikationer och på Mercedes-AMG Petronas Motorsports webbplats.

Konecranes verkställande direktör och koncernchef Panu Routila säger att avtalet är en logisk fortsättning på det befintliga förhållandet mellan Konecranes, Mercedes-AMG Petronas Motorsport och Valtteri Bottas.

”Jag är glad över att vi sätter i en ny växel och tar detta steg med Mercedes-AMG Petronas Motorsport. Att den klara ledaren inom en sport där tekniken är livsviktig för framgång ökar användningen av Konecranes lösningar visar att vår portfölj inte överträffas av någon annan”, säger Routila.

”Vårt arbete med Valtteri Bottas ökade redan den globala medvetenheten om vårt varumärke och vi fick utmärkt respons från såväl kunder som anställda, så jag är övertygad om att detta nya avtal kommer att lyfta Konecranes varumärke till nästa nivå globalt. Jag ser fram emot den kommande säsongen då Mercedes-AMG Petronas Motorsport tar sikte på att kamma hem tillverkar- och förartitlarna sjätte gången på raken, något som aldrig skådats tidigare”, tillägger Routila.

”Vi är mycket nöjda med att få välkomna Konecranes till Mercedes-AMG Petronas Motorsport”, säger Toto Wolff, teamchef och VD. ”Vi använder redan Konecranes teknik för materialhanteringen på vår fabrik i Brackley och vi utökar gärna vårt förhållande så att det stöder deras varumärke och verksamhet med Formel 1 som plattform. Vårt team har haft en framgångsrik vinter med avseende på nya kommersiella avtal och vi är glada över att välkomna ett världsledan finskt varumärke som Konecranes till vår familj av officiella partner och leverantörer.

”Jag har haft ett starkt partnerskap med Konecranes under de två senaste åren och vi har etablerat ett fantastiskt arbetsförhållande som har gynnat bägge parter. Det känns skönt att se att även teamet nu har ett partnerskap med Konecranes, och jag är övertygad om att det kommer att vara lika gynnsamt för båda parterna, säger Valtteri Bottas.

Mer information:
Brett Young
Konecranes kommunikation
E-post: brett.young@konecranes.com

Bradley Lord
Mercedes-AMG Motorsport kommunikationsdirektör
Mercedes-AMG Petronas Motorsport
blord@mercedesamgf1.com

Ville Ahtiainen, agent för Valtteri Bottas
Tfn: +358 40 552 3046
E-post: ville@valtteribottas.com

Om Mercedes-AMG Petronas Motorsport
Mercedes-AMG Petronas Motorsport är Mercedes-Benz Formel 1-team, som tävlar i FIA Formula One™ World Championship – toppnivån bland världens motorsporter och den största årliga tävlingsserien i världen.

Teamet har två teknologicampusar i världsklass i Storbritannien, där teamet konstruerar, utvecklar, tillverkar och kör racerbilar och Hybrid Power Units med femfaldige världsmästaren Lewis Hamilton och tävlingssegraren, teamkamraten Valtteri Bottas bakom ratten.

Formel 1 är en unikt krävande teknisk och mänsklig utmaning som kräver rätt alkemi av hög teknologi, ledning i toppklass och förstklassigt samarbete för att man ska uppnå resultat i 21 grand prix-tävlingar runtom i världen under tävlingssäsongen som sträcker sig från mars till december.

Mercedes-AMG Petronas Motorsport har satt nya normer för vad F1™-framgångar är genom att vinna tillverkarnas och förarnas världsmästerskap åren 2014, 2015, 2016, 2017 och 2018. Under dessa fem mästerskapssäsonger tog teamet 74 segrar, 147 platser på vinnarpallen, 84 pole positions, 33 snabbaste varv och 39 dubbelsegrar i 100 starter.

Om Konecranes
Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2018 omsatte koncernen 3 156 miljoner euro. Koncernen har 16 100 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).